به گزارش آوای ورزش،۱۹ خرداد ۹۸ علی دهقانی در رقابت با مهدی محمدی با کسب ۱۲ رای از مجموع ۱۶ رای سکاندار هیت هندبال استان لرستان شد.

بعد از انتخاب دهقانی انتظار می رفت تا هندبال لرستان که سرشار از استعداد های ورزشی و نوابغ هندبال ملی است پیشرفت کند و دهقانی با مدیریت صحیح باعث رشد هندبال در قطب هندبال خیز کشور شود.
استانی که در سال های اخیر و در دهه های گذشته ملی پوشان و لژیونر های همچون سعیدحیدری راد، سجاد ندری،رحیم‌مومنی زاده و مسلم‌ کاظمی را در پست بازیکن به جامعه هندبال تحویل داده و در سمت مربیگری بزرگانی همچون محسن طاهری و عزت الله رزمگر به عنوان شناسنامه های ورزش لرستان در حال افتخار آفرینی هستند. به هرحال با گذشت دو سال از مدیریت علی دهقانی در راس هیئت هندبال استان اتفاق خاصی در جهت رشد هندبال رقم‌ نخورد و لرستان نه تنها همچون گذشته در مسابقات مختلف و اردوهای ملی افتخار آفرینی نکرد بلکه در بسیار از مسابقات مهم‌ کشوری در رده های پایه همچون جوانان و نوجوانان توان تیمداری نداشت و پس از سالها غیبت کرد‌.

در این بخش خبری به طور ویژه قرار است بر عملکرد رئیس هیت هندبال استان در چند بخش مروری داشته باشیم که در صورت امکان دلایل اتفاقات مختلف از استعفاء چندین تن از مسئولین هیئت استان و برکناری چندین روسای شهرستانی و انتصاب جدید در مدت زمان ایشان بپردازیم.

برکناری رئیس هیئت هندبال شهرستان دورود و انتصاب داماد رئیس هیئت استان لرستان به جای ایشان

مهدی باجلان ریاست هیئت هندبال شهرستان دورود که حتی در روز انتخابات هیئت هندبال لرستان به علی دهقانی رئیس فعلی هیئت رای می دهد پس از مدتی از سمت خود بر کنار می شود و جای او را امین کمالوند داماد رئیس هیت هندبال استان لرستان (علی دهقانی) میگیرد تا اولین واکنش و عصبانیت هندبال دوستان لرستانی از آن زمان آغاز شود. چرا که قبل از انتخابات علی دهقانی وعده های را به باجلان می دهد اما ناگهانی داماد شخص آقای رئیس جایگزین ایشان در شهرستان دورود می شود.

استعفا رئیس هیئت بروجرد پس از خلف وعده هاو اختلاف با رئیس هیئت استان

کناره گیری دیگر اینبار در شهرستان بروجرد رخ میدهد، رئیس هیئت هندبال بروجرد بیرانوند که از زحمتکشان هندبال این شهر بوده و او نیز در رای گیری به دهقانی اعتماد میکند و به او رای میدهد به سرنوشت باجلان دچار و فردی نزدیک به دهقانی جایگزین او میشود که منجر به دلخوری هندبال دوستان شهرستان بروجرد و عدم حضور بسیاری از بازیکنان شاخص این رشته در رده های مختلف بر سر تمرینات میگردد .

برکناری یکی دیگر از روسای هیئت های شهرستانی اینبار در هیئت هندبال پلدختر و قطع همکاری با کیانی

مهدی کیانی ریاست هیئت هندبال شهر پلدختر که از نیرو های جوان و توانمند هندبال لرستان است همچون باجلان و بیرانوند از سمتش برکنار می شود و علی دهقانی نیز با این جوان توانمند که در هندبال از جایگاه ویژه ای بهره می برد قطع همکاری می کند، گویا در زمان سیل ویرانگر پلدختر و نبود هیچگونه سالنی علی دهقانی انتظار برگزاری تمرین و جذب بازیکن هندبال را از مسئولین هیئت این شهرستان داشته و این امر محقق نشده در آن روزهای سخت که همگان دیدن چه بلایی بر سر پلدختر آمده بود و به راحتی نیروی جوان و توانمند همچون مهدی کیانی که در حال حاضر در انجمن هندبال ساحلی کشور داری پست و مقام است کنار گذاشته می شود.

استعفاء روابط عمومی هیئت هندبال استان و قطع همکاری نیروی جوان با مسئولین هندبال لرستان

حسین کرم الهی روابط عمومی توانمند هیئت هندبال استان لرستان پس از حدود ۴ سال حضور در هیئت استان به عنوان روابط عمومی و یک سال همکاری با علی دهقانی و تلاش شبانه روزی و ایجاد تحول رسانه ای برای این هیئت از سمت خود استعفا می دهد و هرچقدر تلاش میکنند تا او را از استعفای خود منصرف کنند ناکام مانده تا لرستان یکی دیگر از استعداد های خود را از دست دهد. استعدادی که پس از استعفا در لرستان در فدراسیون هندبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان مشاور رسانه ای کمیته همگانی مشغول به فعالیت و خدمت به هندبال کشور است. کرم الهی در این رابطه حاضر به انجام مصاحبه با ما نشد، همین موضوع را می توان به فال نیک گرفت چرا که ناگفته های کرم الهی در خصوص مدت زمان حضور در هیئت هندبال استان باعث مشخص شدن خیلی از مسائل در هیئت هندبال لرستان شود و خیلی از دست های پشت پرده را رو کند به هرحال به نظر و تصمیم کرم الهی احترام خواهیم گذاشت.

جدایی نایب رئیس بانوان هیئت هندبال لرستان در خاموشی

مسئولین کمیته های مختلف که دلیلی بر همکاری با دهقانی نمی بینند یکی پس از دیگری استعفا می دهند و اینبار نوبت نایب رئیس توانمند استان در بخش بانوان فراهانی بود که یکی از فرهنگیان فریخته استان به راحتی کنار گذاشته می شود، حال بماند که در کمیته داوران نیز بهمن پشت دار در روزهای پایانی سال ۹۹ با ارسال نامه ای کتباً خواستار موافقت با استعفا ایشان از سوی ریاست هیت هندبال استان شده است. با این استعفا ها وکناره گیری های پی در پی دور از انتظار نیست به زودی افراد دیگری نیز از سمت خود در این هیئت کناره گیری کنند و یا اینکه عملا کنار رفته و هنوز علنی نشده است مانند رئیس کمیته مسابقات رضا فتحی از افراد توانمند و کارکشته هندبال که سابقه دبیری هیئت استان در ادوار گذشته را نیز در سابقه خود دارد.

به راستی علت این استعفا ها و کناره گیری های پی در پی چه میتواند باشد ؟؟؟
آیا رئیسی که نمیتواند افراد تاثیر گذار و توانمند را در کنار خود حفظ کند صلاحیت ماندن در راس این مجموعه را دارد ؟؟
آیا مدیریت کوتوله پروری بر فضای مدیریت این هیئت حاکم است و رئیس هیئت نمیتواند موفقیت و کاردانی همکاران خود را تحمل کند و با رفتارهای حسادت گونه در پی فراری دادن آنهاست ؟؟
امیدواریم در آینده پاسخ روشنی به این سوالات داده شود تا ذهنیت افکار عمومی روشن و پاسخ مطالبه به حق خود یعنی پاسخگویی مسئولین هیئت در این خصوص را دریابند .در ادامه بخش دیگری از اتفاقات عجیب در هیئت هندبال لرستان را پیگیری خواهیم کرد و جامعه هندبال را از این اتفاقات آگاه خواهیم نمود.
رئیس هیئت هندبال لرستان باید پاسخگوی عملکرد و منتقدین خود باشد همانطور که در مطلب قبلی بیان شد رئیس هیئت عملکرد بسیار ضعیفی در انتصاب ها و بهره مندی از نیروی انسانی فعال و کارآمد داشته و این نوع مدیریت منجر به عقب افتادن هندبال لرستان در بسیار از برنامه های دیگر شده است که در ادامه به بخشی از آن خواهیم پرداخت.

عدم اعزام تیم نوجوانان هندبال آقایان به مسابقات کشوری در مدت زمان ریاست علی دهقانی

مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان کشور دهه سوم اسفند ۹۹ به میزبانی استان اصفهان با شرکت ۱۸ تیم برگزار و با قهرمانی فراز بام خائیز دهدشت به پایان رسید. که بر خلاف وجود این همه استعداد و نوجوان در لرستان و شهرستان هایش مسئولین هیت هندبال نتوانستند در این مسابقات حضور داشته باشند و در رده پایه سرمایه گذاری کنند به نوعی اتفاق جالبی به حساب می آید عدم تیمداری در رده های پایه در استان لرستان جای تعجب و پرسش دارد که باید رئیس هیئت پاسخگوی این ناکامی باشد .

غیبت در مسابقات هندبال قهرمانی جوانان باشگاه های کشور در بخش آقایان از دیگر اتفاقات ورزشی تلخ هندبال لرستان در سال ۹۹ است که منجر به سوخته شدن این نسل از رده جوانان شده است

هندبال لرستان در سال های اخیر در سطح کشور در رده های مختلف افتخار آفرینی کرده و همواره لرستان یک قدرت در رده های پایه تحویل جامعه هندبال داده که نتیجه این حمایت و تیمداری ها به وجود آمدن نسل طلایی همچون سعید حیدری راد، سجادندری، علی شایسته، مسلم کاظمی، میثم شرفی،مهدی الهیاری و محمدرضا دارابی ، حسین دلفان و… است که در اردو های مختلف ملی و تیم های لیگ برتری حضور داشتند اما در سال ۹۹ مسابقات جوانان هندبال قهرمانی باشگاه های کشور در بخش آقایان با شرکت ۲۱ تیم به میزبانی استان قم برگزار شد و باز هم لرستان در این رقابت ها غیبت کرد تا همچنان امید در دل استعدادهای لرستان سرد شود.

بانوان همچون آقایان بی بهره از لطف مسئولین استان لرستان،دختران هندبالیست هم مجوز حضور در مسابقات قهرمانی کشور را نداشتند

بعد از ناتوان بودن در اعزام تیم نوجوانان و جوانان پسر به مسابقات قهرمانی کشور اینبار نوبت به دختران هندبالیست لرستانی رسید تا توان حضور در مسابقات قهرمانی کشور را نداشته باشند. مسابقاتی که به میزبانی اصفهان اواخر اسفندماه ۹۹ با قهرمانی آتریسا تهران به پایان رسید. با این حساب مسئولین استان لرستان همچنان به عملکرد ضعیف خود ادامه می دهند و به دنبال سرکوب منتقدین و دلسوزان هندبال هستند .

نبود نماینده در اردو های ملی نوجوانان و جوانان دختر در سال ۹۹

پس از پایان لیگ برتر، مسابقات جوانان و نوجوانان بانوان کشور مسئولین فدراسیون اعضا کادر فنی تیم ملی را مشخص کردند و اولین اردوی ملی نوجوانان در سال ۹۹ در دهه دوم اسفند به میزبانی تهران و جوانان به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد که نماینده بازیکن از لرستان به این اردو دعوت نشد تا سال تلخ هندبال لرستان تلخ تر شود.

نوجوانان و جوانان پسر هم‌ به اردو های ملی دعوت نشدند

بعداز آنکه نوجوانان و جوانان دختر به اردو ملی دعوت نشدند آقایان هم موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی نشدند تا کام تلخ دختران با آقایان تقسیم شود و لرستان پس از سالها در اردو ملی نماینده نداشته باشد.
این عدم دعوت بازیکنان نتیجه اعزام نکردن تیم های استان به مسابقات کشوری است که هزینه جبران ناپذیری بر پیکره هندبال لرستان وارد کرده است .

نداشتن داور و ناظر رسمی در فدراسیون هندبال در مسابقات رسمی کشور

با برگزاری رده های مختلف مسابقات هندبال انتظار می رود که دست کم در هر رویداد یک لرستانی به عنوان ناظر یا داور حضور داشته باشد که این امر در سال ۹۹ محقق نشده و لرستان از داشتن ناظر و داور رسمی بی بهره است و هنوز بااین مشکل و رنج بزرگ دست و پنجه نرم می کند و ظاهرا مدیریت هیئت هیچ برنامه ای برای ارتقای نیروی انسانی و ظرفیت درون استانی ندارد و یا اساسا مخالف با رشد نیرو ها مستعد است که احتمالا ناشی از همان تفکر مدیریت کوتوله پروری حاکم است .

عدم توانایی در گرفتن میزبانی مسابقات وعدم برگزاری کلاس های داوری،مربیگری و دانش افزایی
فدراسیون در سال ۹۹ در شرایط سخت کرونا بسیار فعال و توانمند عمل کرده و یکی از فدراسیون های ورزشی بود با کمترین آسیب فعالیت خود را در برنامه های مد نظر به پایان رساند ، و با همکاری بسیاری از استان ها در بحث میزبانی مسابقات و کلاسهای ارتقا سطح چندین دوره کلاس های داوری درجه ۳ و ۲ و ۱ مربیگری و داوری سالنی و ساحلی در سطح کشور برگزار کند ، که بازهم هیئت لرستان در این امر ناکام مانده و نتوانست حتی یک کلاس را برگزار کند تا بلکه هندبال دوستان استان بتوانند در کلاس ها شرکت کنند.

لرستان بدون نماینده در مسابقات ساحلی قهرمانی کشور

رقابت های ساحلی در بخش بانوان دهه دوم اسفند با شرکت ۱۱ تیم به میزبانی بندرعباس برگزار شد و دختران اصفهانی به مقام اولی دست یافتند. اما بازهم لرستان غایب و نبود تیمی از استان لرستان در این مسابقات.رقابت های که در سال های اخیر در بخش اقایان باعث شد بازیکنان لرستانی همچون؛ هوشنگ‌کاکولوند، سجاد ندری، رحیم مومنی زاده به مقام دومی کشور دست یابند.

نداشتن نماینده در سطح اول هندبال ایران یعنی رقابت های لیگ برتر چه آقایان و چه بانوان بی نصیب از تیم حتی در لیگ یک بانوان نیز لرستان فاقد تیم بود .

شانزدهمین دوره رقابت های لیگ‌برتر هندبال بانوان در سال ۹۹ با شرکت ۸ تیم برگزار شد که در پایان اشتاد سازه مشهد عنوان قهرمانی دست یافت و لرستان بدون‌نماینده و تیم در این رقابت ها سال را به پایان رساند، سی وسومین دوره لیگ برتر هندبال آقایان با شرکت ۱۲ تیم استارت خورد و برخلاف وجود چندین بازیکن لرستانی در تیم های مختلف همچون باشگاه های بزرگ‌مانند سپاهان و ذوب آهن اما لرستان نیز در این بخش تیم نداشت.

دلخوش به یک تیم لیگ یک،البته در بخش آقایان

با همه این‌ اوصاف که لرستان ناکام بود در همه اعزام ها به رویداد های هندبالی کشور اما یک تیم در لیگ دسته یک با تمام سختی ها به نام هیئت هندبال خرم آباد حضور یافت. تیمی که با حمایت مجلسی ها و اداره کل ورزش و جوانان نتوانست به جمع چهار تیم‌ پایانی صعود کند و فقط با حفظ سهمیه هم مانند سالهای اخیر به کار خود پایان داد.

فراخوان ملی استعدادیابی هندبال در بخش بانوان و آقایان در سال ۹۹ برگزار شد اما لرستان و عملکرد ضعیف

با برنامه ریزی و سیاست کاری بسیار موثر از سوی کمیته استعداد یابی فدراسیون هندبال فراخوان استعدادیابی ملی از اقایان و بانوان اواخر سال صورت گرفت که با حضور پر رنگ استانهای کشور این فراخوان همراه بود اما لرستان در بخش اقایان و بانوان تعداد بازیکنان تحویل دهنده به فدراسیون برای فراخوان به اعداد یک دست هم نرسید و عملکرد ضعیف باعث شد تا استعدادهای جدید کشف نشود در استانی که بسیار پر نور است اما با مدیریت فعلی خاموش و تاریک به کار خود ادامه می دهد.

به هرحال با اوضاع و بررسی عملکرد مختصر هیئت هندبال استان لرستان به ریاست علی دهقانی در سال ۹۹ انتظار می رود در سال و قرن جدید ایشان بتوانند عملکرد بهتری نسبت به دوسال اخیر داشته باشد تا بلکه این همه استعداد لرستانی بیش از این نابود نشوند.

یادآور میشود ایشان باید پاسخگوی افکار عمومی و خبرنگاران باشد زیرا دوسال زمان کمی برای به دست آوردن حداقل موفقیت یا اصلاح امور نیست و باید ضمن احترام به انتقادات سازنده و به فکر جبران مافات باشد نه آنکه منتقدین را سرکوب و ارعاب نماید .
موارد بسیاری در عملکرد این هیئت وجود دارد که فعلا به آنچه گفته شد بسنده نموده و امیدواریم برای نجات لرستان از وضعیت فعلی پیشکسوتان و بزرگان و فرهیختگان به میدان آمده و بیش از این اجازه ی تکرار اشتباهات و ناکارآمدی را به عده ای خاص ندهند.

 

صمد خزایی