به گزارش آوای ورزش، در حاشیه مراسم بدرقه تیم ملی به مسابقات المپیک توکیو مهران شاهین طبع سرمربی تیم بسکتبال کشورمان درباره حضور بازیکنان دو رگه در تیم گفت:” تیم ملی خیریه نیست و باید شایسته سالاری داشته باشیم. سه بازیکنی که الان در تیم ملی هستند جزو بهترین بازیکنهایی هستند که می توانیم در تیم داشته باشیم.”

  • دورانی که گذشت فراموش نشدنی است

شاهین طبع ابتدا نگاهی به سه سال اخیر تیم ملی بسکتبال ایران داشت و در این باره توضیح داد:”به نظر من در طی این سالها ما به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده ایم. از جمله نایب قهرمانی مسابقات آسیایی، کسب جواز حضور در رقابتهای انتخابی جام جهانی با تیمی که با شکست مقابل عراق شروع کرده بود و در جام جهانی با زحماتی که کشیده شد، با توجه به شرایط سختی که وجود داشت به المپیک راه یافتیم و سپس رقابتهای انتخابی کاپ آسیا را داشتیم که توانستیم در صدرگروه تیم های راه یافته به این رقابتها باشیم. تشکر می کنم از کسانی که در طی این سالها در کنار تیم بودند، راهنمایی کردند و کمک کردند و از آنهایی هم که کم گذاشتند، کار نکردند و همیشه منتقد تیم ملی بودند، ممنونم. دورانی که به ما گذشت هیچگاه فراموش شدنی نیست. معتقدم اگر اراده و پشتکار و همیت وجود داشته باشد می توانیم به همه چیز برسیم.”

  • بازی های با کیفیت تری انجام می دهیم

سرمربی بسکتبال ایران درخصوص تدارکات تیم ملی پیش از اعزام به المپیک گفت:” اگر مسابقات تدارکاتی بهتری داشتیم به کیفیت تیم ملی کمک بیشتری می شد. تورنمنت هایی که پشت سر گذاشتیم مثل پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا، مسابقات تدارکاتی ژاپن و اسپانیا به ما کمک کرد. اگر چند بازی دیگر داشتیم شرایط بهتری به وجود می آمد.” وی در ادامه توضیح داد:” قرار ما این است که بازی های باکیفیت تری انجام دهیم و در مسابقه با چک، آمریکا و فرانسه در المپیک ثبات بیشتری داشته باشیم. مواردی است که می توانیم تغییر دهیم و سعی کردیم که تغییر دهیم. مسلما من از کمپها و کیفیت کاری که انجام دادیم راضی نیستم. اما یعضی از موارد به خصوص موارد فنی شاید به علت شرایط فنی و کیفیت بازیکنانی که در اختیار داریم قابل تغییر نباشد. سرعت و مهارت فردی که تیم های اروپایی دارند، همچنین مهارت و کار گروهی شان چیزی نیست که در مدت کم بتوان اجرا کرد. مسلما در دراز مدت با کار پایه و لیگ کشورمان می توانیم خود را به این شرایط نزدیکتر کنیم.”

  • اصطلاح بازیکن دو رگه یک اصلاح نژادپرستی است

وی در واکنش به سوال رسانه ها درباره سه بازیکن دورگه در تیم ملی گفت:”این بازیکنان ایرانی هستند و پاسپورت ایرانی دارند و در لیگ های معتبر بازی می کنند.از طرفی تیم ملی خیریه نیست. اینگونه نیست که یک بازیکن اگر ده سال در لیگ ایران بازی کرده است، به تیم ملی دعوت شود.کدام بازیکن ما در لیگ اول آلمان بازی می کند؟ معیار بسکتبال خوب بازی کردن در لیگ خوب است. خیلی از این بازیکنان در لیگ های خارج از کشور بازی کرده اندو کیفیت خوبی دارند. کادر فنی این بازیکنان را تایید کرده است. از رسانه ها می خواهم که کار را برعهده کادرفنی بگذارند و اجازه دهند کادر بازیکنان را انتخاب کند و زمانی که یک بازیکن با شرایط خوب در تیم کار می کند به او فرصت دهید.” وی ادامه داد:”لطفا این اجازه را به فدراسیون بدهید و پشت یک بازیکن یا مربی خاص درنیایید. این مسائل باعث شده ورزش ما وارد حاشیه شود. یک بازیکنی که پاسپورت ایرانی دارد و وارد کشور می شود فضایی علیه او ایجاد می شود و همین فضا وارد تمرینات تیم ملی می شود. مصرانه می گویم سه بازیکنی که الان در تیم ملی هستند جزو بهترین بازیکنهایی هستند که می توانیم در تیم ملی داشته باشیم. مهارت فردی و گروهی، ادب و احترامشان را همه جوره تایید می کنم. ما باید به شایسته سالاری و آینده بسکتبال کشور فکر کنیم. از نظر من اصطلاح بازیکن دو رگه یک اصلاح نژادپرستی است. این بازیکنان فقط خارج از کشور زندگی می کنند اما ایرانی هستند.من حتی از بعضی از بازیکنان تیم ملی هم ناراحتم ما باید باهم همبستگی داشته باشیم و این ایراد از خودمان است. ” شاهین طبع ادامه داد:”ماموریت من تقریبا تمام شده است اما می خواهم بگویم که شما برای مربی داخلی ارزش قائل نیستید. چطور در مورد مربی های خارجی که وارد ایران می شوند صحبت نمی کنید و فقط مربی داخلی له می شود؟ وقتی مربی خارجی ده باخت می آورد می گویید جوانگرایی کرده است اما اگر مربی داخلی ده باخت بیاورد می گویید چرا باخته؟ ”

  • چرا بازیکنان را عصبی می کنید؟

شاهین طبع در خصوص راهیابی به المپیک توضیح داد:” همه جا نوشتند که رفتن ما به المپیک با شانس بوده است. اما هیچ شانسی دخیل نبوده! چطور در شش پنجره انتخابی یا سیستم پیچیده جام جهانی شانس می تواند دخیل باشد؟ چطور چین ۳۰ میلیون دلار هزینه می کند اما به المپیک راه نمی یابد؟ چرا ارزش کار بازیکنان را در نظر نمی گیرید؟ چرا بازیکنان را عصبی می کنید؟ ما مشکل فنی داریم و باید آن را برطرف کنیم. ما در ایران چه سخت افزاری داریم؟ بازیکن من وقتی به سالن اسپانیا یا ژاپن می رسد فقط یک ساعت امکانات سالن را تماشا می کند. ما باید ظرفیت هایمان را هم در نظر بگیریم.ببینید چه تیم هایی به المپیک نرسیده اند؟ تیم های کرواسی، لیتوانی، صربستان کجا هستند؟ بهترین سرمربی دنیا کجاست؟ چرا راجع به اینها نمی نویسید؟ چرا از تیم کشورتان حمایت نمی کنید؟ کاش انقدر غریبه پرست نباشیم و به خودمان آسیب نزنیم.”

 

کیانا شادرو