به گزارش آوای ورزش،کارشناس کاراته ایران در خصوص ابهامات مسابقه فینال سنگین وزن الپیک ۲۰۲۰ توکیو بین سجاد گنج زاده و حریف عربستانی گفت: در جواب بعضی از افرادی که خودشان را به خواب زده اند یا به دلایلی نامعلوم می خواهند از ارزش کسب مدال طلای المپیک در رشته کاراته بکاهند، باید عرض کنم که هر رشته ورزشی رزمی قوانین خودش را دارد.
“حمید نعمتیان” ضمن بیان این مطلب افزود: در یکی ضربه با زانو آرنج آزاد است، ولی در رشته دیگر و یا در استایل دیگری از مسابقات همان رشته هم خطا به حساب می آید. البته این را برای دوستانی که رزمی کار نیستند برای اطلاعات بیشتر عرض می کنم که اگر در بازی فوتبال بهترین اسپک والیبال زده شود به علت برخورد توپ به دست، خطای هند گرفته می شود. چون هر ورزشی مقررات و قوانین خاص خودش را دارد.
وی ادامه داد: در مسابقات کاراته کنترلی، ضربات در قسمت بالایی ( سر و صورت ) باید پس از لمس جمع شود. یعنی ضربه علی رغم فاصله سنجی، سرعت، قدرت، زیبایی و درستی تکنیک باید در نهایت کنترل اجرا شود و کسی که ضربه خود را در نهایت سرعت قدرت و جابجایی خود و حریف می تواند کنترل کند، حتما در صورت نیاز، کنترل نکردن ضربه دیگر برایش کاری ساده است و این امر جزو توانایی های کاراته کاهای کنترلی است.
نعمتیان ادامه داد: متاسفانه افرادی سعی بر بی ارزش کردن این مدال دارند و می گویند سجاد طلا نمی گرفت نیز اشکال نداشت و باید بعد از اصابت ضربه می ایستاد. در اینجا باید گفت که سجاد گنج زاده بی شک جزو بهترین و قلدرترین کاراته کاهای دنیاست و پس از اصابت ضربه بی کیفیت و بی دقت حریف عربستانی، لحظاتی دچار بی هوشی شد و این موضوع در قوانین داوری کاراته کنترلی منجر به اخراج مجری تکنیک و برنده شدن حریف می شود که به درستی انجام شد.

قهرمان سابق کاراته ایران یادآورشد: در جواب افراد خودی زن و دلواپسی که مدافع حقوق حریف عربستانی بودند، باید بگویم که سجاد ۴ امتیاز عقب بود که ۳ امتیاز آن مربوط به ضربه پا اوراماواشی بود که با کتف آن برخورد داشت و متاسفانه داوران با تشخیص اشتباه، تصور کردند به سر سجاد اصابت کرده است و ۳ امتیاز را دادند که البته باید به تصمیمات داور احترام گذاشت. اما اگر بخواهیم هر ۴ امتیاز عقب افتاده سجاد را حساب کنیم، من فکر نمی کنم برای کاراته کای عنوان دار و کسب کننده بیش از ۵۰ مدال جهانی، آسیایی، بازی های آسیایی، لیگ جهانی و مسابقات بین المللی که همه رقیبان شماره یک خود را در دنیا به زانو درآورده، جبران ۴ امتیاز در ۲ دقیقه زمان تا پایان وقت مسابقه از حریف عربستانی کار سختی به شمار بی آید.
کارشناس کاراته کشورمان تصریح کرد: البته شنیده ها حاکی از این است که مسئولان عربستان پشت پرده بسته بودند که طلای این مسابقات را بگیرند، اما دست خدا همیشه بالاتر از همه دست هاست و با ضربه خطای بازیکن عربستان و تایید پزشکان ژاپنی مبنی بر غیر فنی بودن ضربه و بی هوشی سجاد، نقش بر آب شد.


نعمتیان در پایان گفت: کاراته ایران در سالیان گذشته عناوین بسیار خوبی را در تمامی رقابت های جهانی و آسیایی کسب کرده و ۳ دوره متوالی ۲۰۱۴, ۲۰۱۶, ۲۰۱۸ قهرمان بلامنازع جهان شده است و همیشه در بازی های آسیایی جزو رشته های پر اهمیت در رنکینگ کاروان ورزش کشور می باشد، این را نیز باید اضافه کنم که سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی در همدلی و وحدت رویه اعضای این تیم نقش بسزایی را ایفا می نماید و امیدوارم در دوران جدید وزارت ورزش و جوانان قدر مربیان ورزشی بادانش، دلسوز و کاربلد نظیر هروی که قلبشان برای ایران می تپد، توسط مدیران بیشتر دانسته شود. در پایان نیز باید یک نکته اضافه کنم و آن اینکه با توجه به اینکه در این وزن، ما ذبیح ا… پورشیب کاپیتان پرافتخار تیم ملی و نفر اول رنکینگ جهانی را داشتیم و به دلیل ادغام دو وزن آخر به المپیک راه پیدا نکرد و تا روز آخر کنار سجاد جنگید و تمرین کرد که باید از او به نیکی یاد کنیم و یادآور قول مسئولان هم بشویم که گفتند هر مدالی که سجاد گرفت، پاداشش را به ذبیح ا… پورشیب هم خواهیم داد که امیدوارم این وعده مثل وعده های دیگر تدبیر و امید نباشد.