به گزارش آوای ورزش، پس از اینکه کمیته بین المللی المپیک بعد از پایان بازی‌های المپیک توکیو صراحتاً بحث احتمال حذف وزنه برداری از این بازی‌ها را مطرح و بدون هیج تعارفی از فساد سیستماتیک و دوپینگ در این رشته انتقاد کرد، متولیان فدراسیون جهانی وزنه برداری به تکاپو برای ماندن در المپیک افتادند.

در همین راستا فدراسیون جهانی وزنه برداری در نظر دارد با برگزاری کنگره اصلاح اساسنامه، نخستین گام را برای حفظ این رشته در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس بردارد.

متولیان فدراسیون جهانی وزنه برداری به خوبی می‌دانند برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس در بدترین شرایط ممکن هستند و پس از فسادهای مالی و سیستماتیک و همچنین معضل دوپینگ که فدراسیون جهانی با آن درگیر بود، اگر نتوانند رضایت کمیته بین المللی المپیک را جلب کند، حضور در المپیک بعدی را از دست خواهند داد.

خشم و جدیت کمیته بین المللی المپیک در این راستا تا حدی است که حتی در المپیک توکیو برخی از افراد مسئول مثل نیکو ولاد نایب رئیس فدراسیون جهانی که متهم به ایجاد فساد سیستماتیک بود نیز از ورود به سالن مسابقات منع شدند و آی دی کارت آنها باطل شد!

به هر حال فدراسیون جهانی وزنه برداری در نخستین گام خود برای ماندن در المپیک طی روزهای ۷ و ۸ شهریور در دوحه قطر اقدام به برگزاری کنگره اصلاح اساسنامه خواهد کرد. نشستی که نمایندگان فدراسیون‌ها به صورت حضوری و آنلاین در آن شرکت می‌کنند تا در خصوص اساسنامه جدید و اصلاحات سرنوشت ساز آن تصمیم گیری کنند.

گفته می‌شود پس از اصلاحات اساسنامه که بیشتر به معضل دوپینگ اختصاص دارد و همچنین تأیید IOC، نوبت به برگزاری انتخابات فدراسیون جهانی خواهد رسید.

برخی از متولیان فدراسیون جهانی وزنه برداری معتقدند اگر در تست‌های اخذ شده در بازی‌های المپیک توکیو، نمونه مثبت دوپینگ وجود نداشته باشد و اساسنامه جدید هم به تأیید برسد، آن وقت می‌توان به ماندن وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک امیدوار بود.