به گزارش آوای ورزش، عنایت الله آتشی درباره انتخاب مصطفی هاشمی به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران توضیح داد: ما در جایگاه سرمربی تیم ملی تا کنون سه مربی ایرانی داشته‌ایم که آقایان هاشمی، شاهین‌طبع و حاتمی هستند. این نفرات افتخارات زیادی در سطح باشگاهی از جمله مسابقات داخل کشور و آسیایی داشته‌اند. این برای بار دوم است که هاشمی سرمربی می‌شود و کارنامه خوبی هم دارد. از نظر من او یک مربی باتجربه و توانمند است.

او افزود: هاشمی برای مسابقات انتخابی جام جهانی و کاپ آسیا سرمربی تیم است. او باید سعی کند در جمع چهار تیم برتر آسیا باشد. البته ما ابتدا گروه ساده‌ای داریم، اما برای رسیدن به چهار تیم باید تلاش زیادی کنیم و فدراسیون هم باید برنامه ریزی زمانبندی شده داشته باشد. باید برای ارتقاء تیم هزینه کند و ما چشم انتظار بازی تدارکاتی نباشیم. البته معتقدم هاشمی می‌تواند به این مهم دست پیدا کند.

کارشناس بسکتبال ایران، در پاسخ به این سوال که سخت‌ترین مشکل هاشمی را چه چیزی می‌داند؟ اظهار کرد: او تیمی را تحویل گرفت که یکی دو بازیکن از جمع تیم کنار می‌روند و بازیکن جوان‌تری جذب تیم خواهد شد. اگر تیم پوست اندازی کند، تجربه اندونزی سخت است و یکی از کارهای هاشمی هماهنگ کردن این نفرات است اما می‌دانم او توانایی لازم را دارد.

او درباره خداحافظی صمد نیکخواه بهرامی و کار سخت هاشمی برای انتخاب جایگزین این بازیکن نیز گفت: صمد مهره‌ای است که بالای ۱۵ سال سابقه دارد. تجربه صمد را هر کسی نمی‌تواند کسب کند. شاید این موضوع یک مقدار لطمه بزند و از طرفی هم شاید به تیم خودمان یک‌ مقدار هم کمک کند. مابرای کسب تجربه نباید با خودمان بازی کنیم، باید با تیم‌های تراز اول رقابت داشته باشیم تا بازیکنان جوان به بازی ملی عادت کنند.

او درباره اصلی‌ترین نقطه ضعف تیم ملی ایران در زمان کادرفنی قبلی توضیح داد: هیچ کادرفنی بدون نقطه ضعف نیست اما هاشمی باید بداند که عشق ورزیدن به پیراهن تیم ملی، اصلی‌ترین فاکتور سرمربی و بازیکنان است. تیم ایران به انسجام، اتحاد، دوستی، رفاقت و نظام اجرایی مناسب نیاز دارد. کادرفنی و بازیکنان باید گروهی باشند که به هم اعتقاد کنند.