به گزارش آوای ورزش و به نقل از صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، ظهر امروز (دوشنبه بیست و ششم مهر ماه) مراسم تجلیل از اسطوره های بزرگ ورزش ایران محمود مشحون پیشکسوت بسکتبال، منصور برزگر پیشکسوت کشتی وعلی جباری پیشکسوت فوتبال با حضور دکتر حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، دکتر شمس الدین حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر ابطحی مدیرعامل صندوق حمایت و جمع زیادی از پیشکسوتان نام آور و همچنین نماینده فدراسیون پزشکی ورزشی با رعایت کامل موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در هتل ورزش (خانه پیشکسوتان ورزش) برگزار شد.

دکتر سجادی: باید پرچم عزت و بزرگی پیشکسوتان برافراشته باشد.

دکتر حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در مراسم تجلیل از پیشکسوتان ورزش کشور در هتل ورزش گفت: بنده خادم وزارت ورزش و جوانان هستم. از طرف رئیس جمهوری برای این سمت برگزیده شدم که در آینده با تفکرات و منویات این سید خاص در محافل ورزشی بیشتر آشنا می شوید، زیرا ایشان علاوه بر سجایای اخلاقی بسیار نگاه ویژه ای به ورزش کشور دارند، خوشحالم که جناب رئیسی و مجلس محترم به بنده اعتماد کردند، فعلا شروع کار است، یا علی گفتیم و عشق آغاز شده است.

دکتر سجادی اظهار کرد: شرایط و فضای جامعه ورزشی نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است، به یاد دارم در دوران قهرمانی که دوستان پیشکسوتی چون تیمور غیاثی و سلمان حسام آن روزها را به خوبی به یاد دارند برای انجام مسابقه، کفش ورزشی فرامرز روستایی فر را امانت گرفتم، آقای مشحون می داند که چطور یک جفت کفش برای مسابقه به من رسید. قهرمانان گذشته در راه ورزش بسیار سختی و زحمت کشیدند و پوشیدن پیراهن تیم ملی برایشان قداست داشت.

وی با تاکید براینکه همیشه باید پرچم عزت و بزرگی پیشکسوتان برافراشته باشد، گفت: دورهم جمع کردن پیشکسوتان بسیار ارزشمند است و این جمع انرژی بسیار خاصی دارد. روز گذشته در یک مراسم از ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی قدردانی کردیم، مراسمی باشکوه بود اما شرکت در این مراسم هم عظمت و شکوه خاص خودش را دارد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: قول می دهم تا پای جان آنچه که در حق ورزش است را ادا کنم و با برنامه ریزی درست غفلت ها و کوتاهی ها را جبران کنیم. در همین راستا اولین حکم مشاور را برای دکتر ذوالفقارنسب صادر کردم و ایشان هم پذیرفتند، امیدوارم در راه خدمت به ورزش کشور از افراد لایق این حوزه استفاده کنیم.

سجادی در ادامه خطاب به پیشکسوتان گفت: هر روزی اگر گذرتان به وزارت ورزش افتاد به دکتر احمدی مدیر کل حوزه وزارتی اطلاع دهید. وی از طرف من مجاز است حتی با تغییر در برنامه هایم وقتی تعیین کند تا روی ماه شما عزیزان را ببینم اگر غیر از این بود بنده خلف وعده کردم و حق دارید هیچ وقت من را ببخشید.

وزیر ورزش و جوانان همچنین در مورد صندوق حمایت گفت: از روزی که این مسئولیت را قبول کردم هنوز قسمت نشده جلسه ای با دکتر ابطحی در خصوص مسائل صندوق برگزار کنیم اما در آینده ای نزدیک با برگزاری جلسه ای با وی مسائل صندوق را بررسی خواهیم کرد و سعی می کنیم منابع کافی را جهت تقویت و روی پاایستادن هر چه بهتر صندوق حمایت فراهم کنیم.

سجادی تاکید کرد: امیدوارم در طول زمان خدمتم طوری عمل کنم که بتوانم حتی پس از بازنشستگی جوابگوی شما عزیزان باشم و در آینده شرمنده روی قهرمانان نشوم. در حضور شما پیشکسوتان عهد و پیمان می بندم که حتما نواقص را برطرف کنم و پس از دوران خدمتم روسفید شما عزیزان باشم.

وی در پایان نوید داد: به زودی قرار است در خدمت ریاست جمهور باشیم تا از مدال آوران المپیک و پارالمپیک قدردانی کنیم. همچنین در روز یکشنبه میلاد ربیع، بازوبند پهلوان پهلوانان کشور در استادیوم دوازده هزارنفری آزادی به دست ریاست محترم جمهور بسته خواهد شد و از همه شما پیشکسوتان عزیز دعوت می کنم در این مراسم حضور داشته باشید.

 

دکتر ابطحی: هر خدمتی در صندوق برای ماندگاری شما هویت سازان است.

دکتر ابطحی مدیر عامل صندوق حمایت در ادامه این مراسم با سپاس از حضور بزرگان عرصه ورزش بیان داشت: بعنوان خدمتگزار کوچک شما بزرگان افتخار می کنم که ادامه دهنده راه عاشقانه شما برای اهتزاز پرچم پرافتخار این دیار بر قله های جهان هستم.

وی ادامه داد: شما خالقان لحظه های شاد برای ملت ایران بودید و در آوردگاه های جهانی، المپیک و آسیایی افتخار آفریدید. مردم با پیروزی شما شاد شده اند و با شکست شما اشک ریختند. من و همکارانم در صندوق و مجموعه مدیریتی ورزش کشور موظف هستیم اجازه ندهیم غبار فراموشی بر چهره شما بنشیند. باید شما را همانگونه که بودید اسطوره وار و هویت ساز به جوانان معرفی کرد تاجوانان بدانند بر کوه بلند و استواری چون شما تکیه کنند.

دکتر ابطحی با بیان اینکه هر خدمتی در صندوق برای ماندن شما بر فراز قله های هویت ساز این کشور است، ادامه داد: هم به خودم و هم همکارانم سپرده ام و تعهد کرده ایم به گونه ای عمل کنیم که هرگاه نیاز یا مشکلی از جانب شما مطرح شد نسبت به رفع آن اقدام کنیم و امیدوارم خدمت ما مقبول درگاه شما قرار بگیرد.

وی ضمن تبریک هفته تربیت بدنی ادامه داد: در ماه های گذشته و ملاقات با تک تک پیشکسوتان این احساس را داشتم که به دنبال فردی از جنس خودشان برای تدبیر و حکمرانی ورزش کشور بودند و امروز خرسندیم که چهره ای علمی، اجرایی و ورزشی سکاندار ورزش کشور شده و پیشکسوتان همراه و پشتیبان وی تا آخرین لحظات مدیریت هستند.

ابطحی افزود: دکتر سجادی از گذشته عضو صندوق و جامعه ورزش بوده است و در این عرصه افتخارآفرینی کرده است و ان شالله در عرصه خدمت نیز همچون ورزش افتخار آفرین باشد.

وی با بیان اینکه این نهمین مراسم تجلیل از سوی صندوق حمایت است، افزود: با کوتاه شده دامنه کرونا ماه به ماه این مراسم ها برگزار خواهد شد و مراسم های تولد قهرمانان و پیشکسوتان نیز از سر خواهد گرفته شد.
ابطحی ادامه داد: ما مصمم هستیم در صندوق خانواده های ورزشی را شناسایی و مورد توجه بیشتر قرار دهیم خانواده هایی که ورزش در آن ها نسل به نسل ادامه پیدا کرده است. این خانواده ها نماد های بزرگ ورزش هستند و باید به جامعه معرفی شوند.

نماینده مجلس: در رثای بزرگان ورزش باید سرخم کرد.

شمس الدین حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ارتفاع ورزش از ارتفاع سیاست بالاتر است. ورزش اگر در گذشته تنها در جهت سلامت و بهره وری مورد توجه بوده امروزه جایگاه دیگری پیدا کرده است و بعنوان افتخار ملی محسوب می شود.

وی ادامه داد: بزرگانی که امروز اینجا هستند چندین بار مردم ایران را بر قله های غرور و افتخار برده اند و برای حفظ این غرور و افتخار باید کنار این قهرمانان و پیشکسوتان ماند و در رثایشان سر خم کرد. این اقدام دکتر ابطحی و صندوق حمایت مورد تقدیر است.

 

مشحون: با این مراسم خستگی چندین سال خدمتم در ورزش رفع شد.

محمود مشحون در مراسم تجلیل از خود گفت: آنچه امروز مشاهده می کنیم گمشده ورزش ما بود. ما پیشکسوتان یکدیگر را در مراسم های ختم می دیدیم ولی خوشحالیم که حالا فرصتی پیش آمده تا اسطوره های ورزش خالصانه و صادقانه دور هم جمع شوند و با احترام آنطور که شایسته شان است مورد تقدیر قرار گیرند.

وی با بیان اینکه سپاس و قدردانی تولید خدمتگزار می کند، ادامه داد: آرزو دارم این راه ادامه و تداوم داشته باشد و از دکتر ابطحی تقدیر می کنم که با روحیه و نشاط، با توجه به آنچه پیشکسوتان نیاز دارند این حرکت زیبا و این روز پرافتخار را ساختند و بی شک خستگی چند سال خدمتم در ورزش با این اقدام رفع شد.

محمود مشحون متولد ۱۳۲۰ در شهر نور رئیس سابق فدراسیون بسکتبال است. مشحون در سال ۱۳۳۹ به عضویت تیم ملی بسکتبال ایران در آمد و سال ها نیز در حوزه مدیریتی این رشته فعال بوده است.

 

برزگر: مراسم های تجلیل فرصتی برای معرفی الگوی مناسب به جوانان است

منصور برزگر در مراسم تجلیل از خود گفت: از دکتر ابطحی و مجموعه صندوق برای برگزاری چنین برنامه ای تشکر می کنم. این گردهمایی باعث می شود ما هم دوره ای های خود در رشته های مختلف را دوباره ببینیم. چنین برنامه ای در گذشته نبود ولی حالا موجب خرسندی است.

وی ادامه داد: این اقدام باعث می شود که در عرصه خانواده و دوستان تجدید قوا کنیم و همچنین الگو سازی برای جوانان می شود. زیرا جامعه سالم به الگوی مناسب نیاز دارد.

منصور برزگر متولد متولد ۱۳۲۵ در تهران کشتی‌گیر آزادکار و مربی کشتی پیشین ایرانی و دارنده مدال نقره در المپیک ۱۹۷۶ مونترآل است. وی سال‌ها مربی‌گری تیم ملی کشتی ایران را برعهده داشت.

 

جباری: با حضور دکتر ابطحی شاهد تحولات مثبت صندوق هستیم

علی جباری در مراسم تجلیل از خود گفت: برگزاری چنین مراسم هایی موجب خوشحالی و تقویت روحیه پیشکسوتان می شود و امیدواریم که همچنان تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: از زمان حضور دکتر ابطحی در صندوق حمایت شاهد تحولات مثبتی بوده ایم و اهمیت و احترام پیشکسوتان چندین برابر شده است.

علی جباری متولد ۱۳۲۵ در تهران است. او بازیکن پیشین استقلال (تاج سابق) و تیم ملی فوتبال ایران، کارشناس فوتبال و دارنده نشان طلای فوتبال آسیا است.. جباری در دو قهرمانی نخست تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ و قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ عضو تیم ملی ایران حضور داشته است.

در این مراسم همچنین نادرفریادشیران، حسن روشن، عنایت آتشی و علیرضا حیدری در خصوص سوابق ورزش و پهلوانی این سه اسطوره ورزش سخنرانی نمودند. فریاد شیران از وزیر ورزش و جوانان درخواست کرد که ورزشگاه های موجود در کشور را به نام اسطوره های ورزش ایران نامگذاری کنند.
در این مراسم که بدون حضور رسانه های مکتوب برگزار شد بزرگانی چون حسین کلانی، حسن روشن محمد صادقی، بیژن ذوالفقارنسب، اکبر کارگر جم، هادی نراقی، گودرز حبیبی، اصغر شرفی، محمدرضا طالقانی، بهرام مشتاقی، بهتاش فریبا، نصرالله عبداللهی، باقر سپهسالاری، جواد قراب، فرامرز ظلی، مائیس میناسیان، سلمان حسام، عنایت آتشی، حسن میرزاآقابیک، حسین گازرانی، پرویز عرب، مهدی محبی، محمد فنایی، علیرضا حیدری، محمد محمودی، محمد دلیران و جمعی از مسئولین حضور داشتند.