به گزارش آوای ورزش؛ مجمع شهرداران کلان شهرهای کشور با حضور ۱۹ کلان شهر در طی روزهای گذشته رئیس و دبیرکل و همچنین روسای کمیسیون های خود را شناخت که در این بین کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با تحت پوشش ۵ کمیته با شرح وظایف مشخص فعالیت‌های خود را با هدف توسعه الگوی مدیریت و سبک زندگی شهری برای سایر شهرهای کشور آغاز به کار نموده است.

کمیته ورزش مجمع طی جلسه ای با پیشنهاد خانم دکتر فرامرزی دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع و با موافقت دکتر متولیان دبیر کل مجمع، افراد شورای سیاستگذاری خود را معرفی و آغاز بکار نمود، در این راستا با هدف همگانی کردن ورزش در کشور با همکاری فدراسیون های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان، تدوین و برنامه ریزی رویداد ها کلان شهر در بخش کارکنان، شهروندان، فرزندان، برنامه های مشترک ورزشی به مناسبت های ملی در کلان شهرها و فرهنگ سازی ایجاد وحدت رویه در ورزش شهرداری ها….. از جمله مأموریت های مهم شورای سیاستگذاری این کمیته بوده است.

نکته حائز اهمیت این فرآیند توسعه ورزش همگانی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که همه آحاد مردم باید ورزش را جدی بگیرند و آن را برای سلامت خود یک ضرورت و کار لازم به حساب بیاورند اشاره نمایم؛ در این مسیر کمیته ورزش مجمع با گستردگی وسیعی که در تمامی ابعاد دارد، می تواند نقش بسزایی در توسعه نشاط آوری و همگانی در جامعه را به همراه داشته باشد.

در همین راستا خدمت به مردم در بخش‌های مختلف وظایف سنگین و حساسی بر دوش شهرداری‌ها می باشد شورای سیاست‌گذاری کمیته ورزش با توجه به استفاده از تمامی ظرفیت های موجود می تواند نهضت جدیدی را با هدف افزایش مشارکت داوطلبانه شهروندان ریل گذاری و به مرحله اجرا در آورد.

این شورا در تامین و توسعه ورزش اعم از فعالیت های سازمان یافته و سازمان نیافته بستری را برای شناسایی و معرفی استعدادهای ورزشی و مدیریت فضاهای ورزشی در مناطق و محلات به کارگیری فناوری نوین و اتکا به نیروهای انسانی متعهد و متخصص و بهره گیری از کلیه امکانات و تجهیزات شهرداری و ظرفیت و توانایی بخش عمومی و خصوصی برای دسترسی آسان و ارزان امکانات ورزشی و ارتقای تندرستی شهروندان ماموریت خود را به نوعی ترسیم کند و تاثیرات مهمی را در جامعه ایجاد نماید.

بزرگترین مزیت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرداران کلان شهرها می تواند با ایجاد هم افزایی با سازمان‌های همسو در کشور کارکردهای مطلوبی چون افزایش همدلی، تقویت همبستگی، مشارکت اجتماعی، تحکیم روابط و پیوندهای اجتماعی را به همراه داشته باشد.

وزارت ورزش و جوانان در این مسیر هموار و هدفمند کمیته ورزش مجمع می بایست با توجه به الگوی دیگر کشورهای پیشرفته ورزش و سلامت جهان مقوله توسعه همگانی و چارچوب وظایف آن را تماماً در اختیار شهرداری ها قرار دهد تا با فراغ بال بتواند به توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای توجه صد درصدی داشته باشد چون در اغلب کشورهای جهان با هدف استفاده بیشتر از مشارکت های محلی سعی دولتها بر این است که مدیریت عمومی را به مدیریت های محلی واگذار کنند.

در خاتمه اضافه نمایم در این مسیر دولت می بایست برای نقش شهرداری ها در بعد توسعه ورزش همگانی با ماموریتهای تعریف شده به مراتب توجه و تمرکز بیشتری قائل شود تا دستاوردهای مهمی را در جهت افتخارات بزرگ ملی در میادین بین المللی صورت پذیرد.

نازنین آزموده